Kokosolja

En produkt som blir allt mer omtyckt är kokosolja. Numera är kokos hett även i hälsosfären och inte bara som en ingrediens i samband med bakning och desserter. Kokosolja har debatterats flitigt angående huruvida det är nyttigt eller inte men i dag verkar de flesta vara överens om kokosoljans välgörande effekter.

Kokos är inte bara gott – med kokosolja kan du ta vara på ännu fler nyttiga och goda egenskaper i samband med bakning och matlagning. I dag kan du köpa kokosolja på burk i välsorterade livsmedels- och hälsokostbutiker. Lite rolig kuriosa när det gäller just kokosnöten är att det är ett frö – namnet till trots. Kokosnöten har ett innehåll som består av vätska som kallas för kokosmjölk och vitt kött.

 

Mättade fettsyror i kokosolja

Kokosolja kan utvinnas på tre olika sätt och därmed finns det tre olika varianter du kan välja mellan. Det finns kallpressad, varmpressad och raffinerad. Den kallpressade kokosoljan är den bästa då fettet har tagits fram via en skonsam process. Att det sker ”kallt” innebär dessutom att alla de näringsämnen och vitaminer som finns i fettet också bevaras i kokosoljan.

Just kokosolja har varit föremål för debatt under flera år då en del hävdar att det här är dåligt för kroppen då produkten innehåller mättade fettsyror. Dock har det visat sig att fettsyrorna i kokosolja är unika och att kokosfett är MCT-fett. Det betyder att det är medellånga fettsyror som inte lagras i kroppen. I stället förbränns fettet!

Kokosolja består också av laurinsyra och kaprinsyra med antibakteriella egenskaper. Just laurinsyra används i tarmen och blir monolaurin vilket i sin tur skyddar kroppen mot bakterier.

Hälsofördelar med kokosolja

  • Goda egenskaper: Kokosolja är inte bara bra att ha i skafferiet. Du kan använda det för att lindra klåda vid exempelvis insektsbett och om du har bränt dig i solen. Likaså är kokosolja värt att testa om du lider av akne, eksem eller psoriasis.
  • När du vill gå ner i vikt: Personer med låg ämnesomsättning kan få hjälp med att gå ner i vikt genom att välja kokosolja. Det har bland annat att göra med att kroppen omsätter oljan snabbt och att kroppen förbränner fettet i stället för att lagra det.
  • Inte temperaturkänslig: I Sverige köper du kokosolja i fast form på burk – i länder med varmare klimat brukar dock kokosolja säljas i flytande form på flaska. Något som är positivt med att använda kokosfett vid matlagning är att den inte oxiderar förrän den når 180 grader.
  • Bra för tarmbakterierna: I kokosolja finns kaprylsyra som är gynnsam för tarmbakterierna på så vis att den reglerar PH-värdet. Det gäller i synnerhet mjölksyrabakterierna.
  • Nyttigt innehåll: Kokosolja är rikt på energi och mineraler som exempelvis zink, fosfor och järn.

Använd kokosfett i köket

Du kan köpa kokosolja och använda vid flera tillfällen i köket. Ersätt matolja, rapsolja och smör med kokosfett att steka och laga mat i. Likaså kan du använda det på mackan eller i vitaminrika smoothies. Det går bra att förvara din kokosolja i skafferiet eller ute i rumstemperatur. Oljan är som sagt fast i sin konsistens när du köper den och för att den ska bli flytande behöver du hetta upp den till 24 grader.