Valnötsolja

En olja som blir allt mer populär att ha i köket är valnötsolja. Gillar du valnötter kommer du med stor sannolikhet också falla för valnötsoljan som innehåller en mängd olika nyttigheter så som fleromättat fett och den verkar också ha en positiv effekt på nervsystemet – bland annat.

Valnötsoljan som säljs i butikerna framställs via kallpressning och går att använda i matlagning – dock ska oljan inte värmas upp. Den här nyttiga oljan är fri från kolesterol och går utmärkt att använda i till exempel såser, vinägretter och dressingar av olika slag.

En av valnötsoljans största fördelar för hälsan är att den är så rik på omättat fett. Våra celler och våra hormoner är i behov av fett – det är nämligen den energi som krävs för att celler och hormoner ska kunna fungera optimalt. Fördelen med att välja fleromättat fett som kommer från växtriket framför mättat fett från exempelvis kött och mejeriprodukter är att du minskar risken att drabbas för olika hjärt- och kärlsjukdomar.

Valnötter har som bekant en lite speciell och något bitter smak som passar väldigt bra ihop med många maträtter då det bryter av andra smaker. Därför kommer valnötsolja väl till pass i både mindre och större måltider. Nedan följer ett par tips på hur du kan använda valnötsoljan som en del i matlagningen:

  • Vinägrett: För att utnyttja den goda smaken i valnötsoljan kan du med fördel använda den i såser och dressingar. Dessutom kan du göra en snabb och enkel vinägrett med valnötsolja kombinerat med lite balsamvinäger och fransk dijonsenap.
  • Sallader: Du kan hälla på lite valnötsolja precis som den är på din sallad för att avnjuta den.
  • Ringla över soppan: Om du har gjort en svampsoppa kan du addera valnötsolja genom att bara ringla den över soppan inför serveringen.
  • I en marinad: Testa gärna att använda valnötsolja i din marinad oavsett om det är till kött eller fisk.

Valnötsoljans nyttiga egenskaper för kroppen

Valnötter är nyttiga och det sägs att det finns vissa ämnen i nötterna som påverkar nervsystemet positivt – dessutom ska valnötsolja också kunna minska stress samt ha god effekt på vårt minne och vår koncentrationsförmåga. Även sömnen ska kunna förbättras eftersom valnötter innehåller ett hormon som heter melatonin.

I och med att fetthalten i valnötter är hög innebär det att mättnadskänslan håller i sig längre när du väljer valnötsolja till maten. Ett regelbundet intag av valnötsolja har hjälpt många människor att sänka blodtrycket som är positivt för hjärtat.

Tips gällande valnötsolja

Det är viktigt att komma ihåg att valnötsolja är en känslig produkt och för att den ska hålla sig bäst behöver du förvara flaskan mörkt och svalt. Med andra ord bör du förvara din valnötsolja i kylskåpet. En annan sak du ska tänka på är att flaskan måste stänga ute luft. Om du gör detta komma valnötsoljan kunna i allt från ett till tre år.

När du har öppnat en flaska med valnötsolja förkortas dock livslängden med tanke på att oljan oxiderar. Oljan börjar härskna i samband med att den kommer i kontakt med syre. Därför är det en god idé att välja mindre flaskor för att slippa riskera att oljan blir dålig innan du har hunnit använda upp den. Slutligen gäller det att ha i åtanke att nötallergi av olika slag är vanligt och att det finns allergena ämnen i valnötsoljan också.